Mahdotonta ei ole olemassakaan!


Saimme tällä viikolla Nooran kanssa kunnian käydä kertomassa Luin Span tarinaa Helsingin Ekonomeille. Teemana oli kansainvälistyvät suomalaiset brändit Suomi100 juhlavuoden hengessä. Tehtiin Nooran kanssa jako, että minä kerron ensin brändin taustoista ja rakentamisesta ja Noora jatkaa sitten globaaleihin aktiviteetteihin.

Tätä varten piti ihan yksi ilta istahtaa ja miettiä taaksepäin, että mitäs kaikkea sitä onkaan tultu tehtyä tässä kuluneiden vuosien aikana.

Tästä kaikki alkoi

Näin jälkeenpäin ajateltuna sitä tajuaa, ettei mahdotonta ole olemassakaan. Meidän tarinahan lähti liikenteeseen hiuspyyhkeestä. Olin ensimmäisen lapseni kanssa kotona mammalomalla, ja sain sähköpostiin sellaisen Offerium-tarjouksen (..onko niitä olemassa enää..?!) hiusturbaanista. Wow, miksei kaikilla naisilla ole tuollaista, ajattelin heti. Ei muuta kun tilaamaan samantien kahdeksan niitä, olin aivan innoissani. Turbaanit saapuivat ja ideahan oli ihan mahtava, mutta toteutus vahvasti pielessä. Materiaali oli järkyttävää mikrokuitua, ei imukykyä, tuntui kädessä siivousliinalta, värit olivat jotain ihan hirveää yöks, ei mitään designia, koko oli aika pieni ja kiinnityskin oli kuminauha ja nappi, josta kuminauha menetti jenkansa pian ja napit irtosivat. Jakelin kuitenkin turbaanit eteenpäin äidistä anoppiin, siskosta ystäviin ja kaikki ihastuivat ideaan. Siitä se sitten lähti eteenpäin, unelma kehittää maailman paras hiuspyyhe, kaikille maailman naisille.

Sellaista materiaalia ei sattunut olemaan olemassa, joka olisi sopinut maailman parhaaseen hiuspyyhkeeseen. Ja hei, tämä seuraava on yksi hulluimmista asioista mielestäni. Meillä ei ollut mitään; ei brändiä, ei liiketoimintasuunnitelmia, ei edes y-tunnusta. Meillä oli word-suunnitelma hiuspyyhkeestä ja pienet tilausvolyymit ja tahto saada valmistaja, joka kehittää meille meidän haluaman unelmamateriaalin. Ja voi elämän kevät, että näin ihan oikeasti sitten kävi! Melkein pari vuotta se kesti ja ylä- ja alamäkeä se oli, mutta sitten tämä olemassa-olematon Luin Spa sai kuin saikin valmistajan, joka uskoi meihin ja meidän suunnitelmiin, ja kehitti meidän kanssa meille ikioman Signature-pyyhemateriaalin.



Jalat maassa, päät pilvissä

Siitä jatkettiin eteenpäin isosti unelmoiden. Päät pilvissä, mutta jalat maassa. Halusimme olla enemmän kuin yhden tuotteen ihme, halusimme tarjota koko kattauksen. Monet yritykset ja brändit, eivät pääse haluamaansa, koska (hullun)rohkeiden visioiden tavoittelun estää pelko epäonnistumisesta. Moni kasvaa kysynnän ehdoilla, hissukseen ja varovasti, ja se ei pidemmän päälle johda jatkuvaan kasvuun.  

Kysyntää pitää ohjata tarjonnalla, jos haluaa luoda pitkäkestoisen brändin. Asiakkaalle pitää aina olla tarjota jotain, mitä voisi vielä hankkia. Me päätettiin aikalailla samantien, että halutaan olla maailman rakastetuin pyyhebrändi (vaatimatonta :D). Halusimme tarjota rakkautta ensikokemalla, ja päälle vielä vaalia tätä rakkautta tarjoamalla kaikkea ihanaa jatkuvasti lisäksi. Jokaiselle kaudelle on tuotava jotain uutta, tai muuten kiinnostus pikkuhiljaa lakkaa. Ja näin me kasvatettiin, ja kasvatetaan kaiken aikaa, valikoimaamme, jotta pystytään vastaamaan markkinan tarpeisiin ja ohjaamaan kysyntää. Kehitettiin homespa-teema ja maailmallakin ihailua herättävä ”Revolution of bathing wear” -ideologia. Hiuspyyhe, spamekko, lannepyyhe, vauva&viittapyyhe, ponchot jne. Ajatus, että pyyhe voi olla niin paljon enemmän kuin pyyhe. Ja mikä ihaninta, että meidän huikeat asiakkaat ovat olleet matkan varrella mukana tässä kehityksessä jibii!



Usko omaan tekemiseen ja anna palaa!

Muutama vuosi sitten ei tiedetty mitään pyyhkeistä, ei todellakaan oltu suunnittelijoita, ei oltu nähty eikä koettu lähellekään tätä kaikkea mitä ollaan nyt saatu kokea. Kun palaset alkoivat loksahdella kohdilleen, me uskottiin entistä vahvemmin, että ollaan jonkin ison äärellä. Ja sitten tietämättä laisinkaan sen tarkemmin mitä meidän tulisi tehdä, me vaan tehtiin. Markkinointibudjetin ollessa käytännössä nolla, otettiin yhteyttä lehdistöön ja bloggareihin ja sisustussuunnittelijoihin ja tuotantoyhtiöihin ja ties minne. Osallistuttiin kansainvälisille messuille asenteella, että suomesta ponnistaa nyt jotain suurta. Ei meillä ollut hienoja analyysejä tai tarkkoja suunnitelmia, meillä oli aidosti vaan erittäin vahva usko, että täältä tullaan. Learning by doing, näin me ollaan tehty ja koko ajan opitaan lisää.

Sittemmin ollaan saatu hirmu paljon näkyvyyttä ja ollaan niin kiitollisia, että meihin on uskottu. Tällä hetkellä Euroopan liiketoiminta kasvaa stabiilisti kaiken aikaa. Aasia on aluillaan; Tokiossa, Sapporossa ja Nagoyassa on ensimmäiset tavaratalot alkaneet myydä Luin Spata. Rapakon toiselle puolelle jenkkilään on suunnitelmat meneillään. Hurjaa ja hauskaa!

Summa summarum, mahdotonta ei ole olemassakaan kunhan vaan uskoo siihen mitä tekee!

Antakaa unelmille siivet <3


Mari

Comments

Popular Posts